Bij het aanschaffen van nieuwe radiatoren vraag ik mij af wat beter is, een enkelplaats radiator of een dubbelplaats radiator?

Een enkelplaats radiator geeft de warmte af de woonkamer in en confectie warmte d.m.v. de lamellen aan de achterkant en een dubbelplaats radiator ook in de richting van de buitenmuur. Wat is wijsheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.3K

Antwoorden (8)

Ook een enkelplaats radiator geeft warmte af richting buiten muur. Je kunt isolatie folie tegen de buitenmuur plakken (warmte weerkaatstend folie, vraag bij de leverancier...ook gamma zal het verkopen)

De keus zou eigenlijk meer moeten afhangen van je warmte behoefte. Deze moet in overeenstemming zijn met wat die radiator kan afgeven. Een radiator met een groter oppervlak (incl alle lamellen) kan met een lagere temperatuur toe dan 1 met minder oppervlak.
Dicht bij je muur betekent een hogere temperatuur wel meer verlies naar buiten toe...ook na isolatie zal er nog steeds warmte weglekken , hoewel minder.
Voordeel van die grotere radiatoren voor minder verlies vereist wel een "modulerende" ketel en een zeer goed geregelde thermostaat die niet alleen aan uit van de ketel regelt maar ook kan doorgeven hoe warm de radiator ongeveer moet worden om de kamer op gelijke temperatuur te houden.

Dus een moderne HT ketel met modulerende brander en speciaal bijbehorende thermostaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteindelijk heb je met een dubbelplaats 2x de oppervlakte van een enkelplaats. Mijn wijsheid is deze: als je een enkelplaats hebt en deze verwarmt het vertrek niet genoeg, zit je met de gebakken peren, of beter gezegd met de on-gebakken peren, want je geen warmte genoeg om ze te bakken. Een dubbelplaats kan te veel hitte leveren, maar dat kun je middels een thermostaatkraan temperen.
Ik zou dus gaan voor een dubbelplaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aanvulling op de mannenantwoorden hierboven.
Kiezen voor een enkelplaats radiator is wel praktischer.
Die is veel gemakkelijker schoon te houden.
Het is erg lastig om tussen de platen schoon te maken.(ervaring)
En: is warmte richting buitenmuur wel zinvol?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Punt voor jou Bessy! Ook een enkelplaats straat warmte uit richting buitenmuur. Die warmte kaatst ook (gedeeltelijk) terug de kamer in. +
Beter teveel dan te weinig capaciteit, dus bij twijfel voor een dubbele gaan.
Teveel capaciteit kan je altijd nog terugschroeven met een voetventiel (onderblok) en/of een thermostaatkraan.

Bij te weinig capaciteit zal de ketel harder moeten werken en dat kost veel meer energie dan het kleine beetje extra warmteverlies via de muur. (want dat scheelt maar heel weinig)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De afgifte van warmte door een dubbelplaat radiator is groter dan die van een enkel plaats, verder is deze in werking identiek aan een enkelplaats radiator.

Echter kan men niet zomaar een enkelplaatsradiator vervangen door een dubbelplaats type.

Of je een dubbelplaats kunt gebruiken is mede afhankelijk van de capaciteit van de ketel, de ketel heeft maar een bepaald aantal calorieën die het kan afgeven, overschrijd je die dan kan het gevolg zijn dat de ketel het water niet voldoende kan rondpompen en verwarmen waardoor het te lang duurt voor dat de kamer op temperatuur is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is simpel. Laat een CV-installateur komen die kan berekenen hoeveel kcal je nodig hebt voor die ruimte. Daarna kan je bepalen welke radiator u nodig heeft in functie van de beschikbare plaats. Het is nogal wiedes dat een dubbelplaat radiator maar half de oppervlakte beslaat tov een enkelplaat radiator.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet echt plaatsen wat je nodig hebt, ietsje meer kan geen kwaad, iets minder waarschijnlijk ook niet (de berekeningen gaan meestal uit van -15 met harde wind op de muren, alle dagen dat het dat niet is voldoet ietsje minder ook)

MAAR ga niet voor het gemak uit van 2x de capaciteit die je nodig hebt. Wij hadden door een rekenfoutje een veel te grote plaat in de slaapkamer.

Deze was aangesloten op de thermostaat beneden en had OOK nog een thermostaatkraan.

Echter, de plaat was zo groot, als hij 10 minuiten aan ging (en daarna weer uit want ik had die thermostaat kraan op 2 staan) warmde de kamer ipv de 18 graden die de bedoeling was op naar 26 graden, ALLEEN door de warmte die dan nog in die plaat (een dubbele inderdaad) zat.

Ipv alleen tussen enkel en dubbel moet je natuurlijk ook de afmetingen nog kiezen, een grote enkelplaat is weer vergelijkbaar met een kleineren (ca 0,5 x zo grote) dubbelplaat.

Laat het uitrekenen door iemand die er verstand van heeft anders krijg je het geheel nooit goed ingeregeld
12 jaar geleden
wijsheid is de muur achter de radiator te isoleren (hier zijn meerdere manier voor, je kan plaatselijk isolatie materiaal aanbrengen achter de radiator b.v.)

hou rekening met het vermogen van je CV ketel, en de ruimte die verwarmd moet worden.
ga naar waar warmte verlies op kan treden (dubbele beglazing, enkelsteens muren of bv een tussenwoning die geïsoleerd is, welke raambekleding heb je (hangen er bv gordijnen vóór de verwarming waardoor de warme voor een groot deel hier zal verdwijnen?)

een kleine ruimte zal dus geen dubbele radiator nodig hebben, maar een grotere weer wel. uiteraard is het ook afhankelijk van het formaat van de radiator.

het is van meerdere dingen afhankelijk welke radiator het meest geschikt zou zijn. als je meer info geeft zullen de antwoorden waarschijnlijk wat specifieker zijn.