Wat is de meest vloeibare, niet-geleidende olie?

Sommige mensen gebruiken mineraal olie om hun computer mee te koelen (hier te zien: http://www.youtube.com/watch?v=Eub39NaC4rc ) hoe dikker de olie, hoe zwaarder de ventilators het hebben met het verplaatsen van de olie.
Vandaar de vraag: Wat is de meest vloeibare niet-geleidende olie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Reddie
11 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: olie wordt verplaatst door een oliepomp. Ventilatoren verplaatsen lucht.

Antwoorden (2)

Babyolie is al erg dun maar je zou Ballistol kunnen overwegen. Dat is een prettig dunne en erg stabiele olie die o.a. voor het onderhouden van vuurwapens wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, ik heb een paar jaar geleden een halve liter aangeschaft en die is nog lang niet op. Ideaal om tondeuses en allerlei ander fijn gereedschap mee te onderhouden en inderdaad, het spul laat kunststof intact maar je kunt er leer ook mooi soepel mee houden. Maar inderdaad, een euro of 13 voor een halve liter is niet bepaald goedkoop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ballistol heeft ook een cosmetische/medicinale lijn, zag ik. Ik weet ook al heel lang dat je jezelf ermee in kunt smeren tegen de muggen. Ik vind het heel fijn spul, veel meer een wonderolie dan ricinusolie, het is meer een combinatie van wonderolie en Haarlemmerolie. :-)
Reukloze lampolie (soort gezuiverde petroleum).
Deze is heel dun, veel goedkoper dan het dure maar goede ballistol.
Op zich vind ik ballistol wel een goede keuze maar de prijs ligt hoog.

Bij systemen met zeer hoge spanningen gebruikt men transformatorolie, deze geleidt absoluut niet en is vrij dun.
Toch heb ik in hoogspanningsystemen (tot 184KV) kleur- en reukloze lampolie ingezet en dat gaat prima.

Ook treedt er geen corrosie op.

Gebruik geen naaimachineolie, sommigen verharsen op den duur.

Toegevoegd na 7 uur:
Nadeel van olie tov water is de veel geringere warmtecapaciteit, water is uitermate geschikt voor het verplaatsen van warmte (de aarde doet dat zelf ook zo)
Zo werd vroeger in warme zomers aangeraden de auto-radiateurs te vullen met water met een lager ethyleenglycolgehalte zodat de hitte beter afgevoerd werd en zo de kwetsbare koppakkingen minder vaak kapot gingen.

Ik kan me nog herinneren dat op de reis naar Oostenrijk in de zomer op snikhete dagen heel wat auto's aan de kant van de weg en bij pompstations stonden te stomen en dan werd er met water bijgevuld, die men in de winter soms vergat te vervangen.

Nu is met betere koeling dat probleem vrijwel ondervangen.
Koelen met olie heeft eigenlijk als enige voordeel dat het niet bij 100 graden kookt maar zo heet wil je je processor ook niet opstoken , neem ik aan.

Koel je met olie dan moet de flowsnelheid flink verhoogd worden TOV water en is zelfs peltierkoeling aan te raden.

Overgeklokte processoren en andere vormen van gebruik waarbij veel hitte vrijkomt, bekorten de levensduur van de processor aanzienlijk, ik heb eens horen zeggen dat boven de 70 graden IN de chip, ieder 10 graden temperatuurverhoging de levensduur halveert.
Vanuit mijn ervaring met lasers (zowel de gaslasers als de halfgeleiderlasers ) weet ik dat dat klopt.

De betrouwbaarste werking krijg je bij een goed gekoelde snelle processor die het op zijn sloffen aan kan, veel processoren verlagen hun kloksnelheid als hij te heet wordt
maar dat geeft soms synchronisatieproblemen met de perifere schakelingen.

Kortom houd je processor koel, niet alleen door geforceerde koeling maar doordat hij niet heet wordt.
Je computer blijft dan langdurig probleemloos werken.

Soms lijken processors net mensen......