Waardoor komt deze afscheiding?

Wanneer ik sex heb gehad heb ik vaak bruine afscheiding (paar dagen). Kan dit omdat er oud menstruatiebloed “los” komt? Ik heb dat wel vaker gehad ook zonder sex, maar met sex komt dat eerder. Ik heb dit eerder nagevraagd bij de huisarts, dat was niets ergs, opgedroogd bloed wat los komt. (Ik was toen nog maagd). Maar waarom heb ik dit vaak als ik sex heb gehad? Nu is het 4 dagen geleden en heb er al 4 dagen last van. Vandaag zat er wel rood bloed bij. Gek aangezien ik pas over 1,5 week ongesteld hoef te worden. Ik heb geen soa, alleen sex gehad met condoom altijd. Ik heb zelf het idee dat het eerder komt als de penis dieper in me komt. Wat kan dit zijn? Ik ben 26

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk een haarvaatje in de vagina dat scheurt, waardoor er een beetje bloed vrijkomt. Wat dan later samen met de reguliere afscheiding naar buiten komt, en daardoor wat bruiner is (oud bloed).

Het kan zijn dat je niet nat genoeg/opgewonden genoeg bent, dat het wat stroever gaat en dat daardoor het haarvaatje kapot gaat.
Of je bent iets te intensief bezig, en het gebeurt door het stoten.

Het is niet echt iets om je zorgen over te maken, zolang je afscheiding verder normaal is van kleur en structuur, en je geen pijnklachten hebt tijdens en na de seks.
Ritsuka
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie. Ik heb ook het idee dat het alleen komt als het er wat wilde aan toe gaat. Ik hou het in de gaten.
Ritsuka
7 jaar geleden
Als het echt vaak is zou ik het wel na laten kijken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik hou het in de gaten en anders vraag ik het nogmaal na, heb inmiddels een andere huisarts, dus weer een andere kijk erop. Komt goed. Bedankt.
Postcoïtaal bloedverlies komt heel veel voor, maar is niet per definitie normaal of onschuldig. Dat hangt er ook een beetje vanaf hoe veel en hoe vers het bloed is. Het is dus altijd verstandig de gynaecoloog er een keer naar te laten kijken, al is het maar om ernstige oorzaken uit te sluiten of te kunnen behandelen.

Alleen tijdens de eerste keer seks hoef je je over postcoitaal bloedverlies geen zorgen te maken. Gebeurt het echter elke keer, dan is dat dus primair wel reden tot zorg.